Man samlar på sig

Kommer ni ihåg mitt inlägg om ett spindelbygge? Nu var byggherren hemma.

Här undrar jag. Är det ett fientligt angrepp eller ett kärleksbevis?

Vem säger att man inte kan gå på vattnet?

Den enda jag såg i år men man får vara glad för det lilla man får.

Det är en bladbagge men jag kunde inte hitta vilken. Gäll bladbagge?
Ellington har löst gåtan idag den 9. september. Det är en Fjortonfläckig torrbackspiga!

Sist men inte minst – en bärfis.
Det var allt för idag. Ha en trevlig ny vecka!
33 thoughts on “Man samlar på sig

  1. Härliga foton men hu vilken ruskig typ på översta fotot (ogillar spindlar). Kan inte hjälpa dig med bladbaggen, jag hade typ gissat på missfärgad nyckelpiga 😉 Mina insektskunskaper är inte så lysande med andra ord!

    Liked by 1 person

  2. Så vackra och detaljerade foto. 🙂 Bladbaggen du inte hittade namnet på är så vacker, och väckte mitt intresse att också söka efter den. Hittade bara en ”tvärtom” med gul sköld och svarta prickar. Kan det vara en sällsynt art som blåst hit från något annat land? Eller någon mutation? Tankarna blir många. 🙂 Aldrig sett en bärfis så nära. Kommer ihåg att barnen plockade både dem och andra insekter.

    Liked by 1 person

    • Har också letat. Den ”tvärtom” är en nyckelpiga. En gäll bladbagge har exakt samma färg och fläckar men ett mörkrött huvud och det finns väldigt många arter. Vi får nog aldrig veta.
      Det var kul att hitta en bärfis i alla fall. De kan också se ut hur som helst. Tack John!

      Liked by 1 person

  3. Vilka underbara bilder där den sista får mig att titta lite extra. Väldigt snyggt fotograferat med tydliga detaljer. Nyckelpigan också så fin liksom den övre trots ett väldigt trassel eller kanske just därför. Nej, vem har sagt att man inte kan gå på vatten, beror ju lite på vem som går och om vattnet är fruset. Hahaa.. en underbar bild även där!

    Liked by 1 person

  4. Vackra och närgångna bilder på små kryp. Det har varit lite insekter i åt. Har sett en eller två nyckelpigor. Inga mygg och getingar som annars brukar vara till besvär. Däremot tvestjärtar i mängder.

    Liked by 1 person

  5. Dramatiskt, rart och fantasieggande. Det är inte alltid så lätt att se skillnad mellan kärlek och aggression utifrån sett, men de inblandade brukar veta skillnaden. Bärfisen är verkligen ”pretty” liksom spindeln som kommer för att göra slut på sitt byte, som jag föreställer mig ligger bedövat inne i kokongen.
    Ellington

    Liked by 1 person

  6. Och här trodde jag att jag hade kommenterat. Länge sen du gjorde ett inlägg, har du tappat fotolusten? Så fin bildsamling av insekter! Jag tycker mycket om skräddarbilden, tänk att du har fått så många att rada upp sig så där! Bärfisar är verkligen underbart vackra, bredaxlade och med fina sköldar, jättebra foto! Och den fjortonfläckiga pigan, vilken lycka att hitta en ny och i matchande omgivning, den bilden blir man glad av.

    Liked by 1 person

    • Det är lätt att tappa fotolusten här. Det har inte funnits något ljus i en evighet. Grått och regnigt hela tiden. Jag har några bilder som inte duger och två som jag gillar men när jag förhandsgranskade inlägget med dem blev de suddiga på bloggen. Ingen aning varför.
      Tack så mycket snälla ”Jag”.

      Liked by 1 person

Kommentera på svenska, eller på norsk, or in english, oder auf deutsch.

