Sorg och saknad

Lena skrev ett viktigt inlägg om barn med autism som jag tycker alla ska läsa!
Hon inleder inlägget med att det är svårt att hitta de rätta orden till känslor. Jag håller fullständigt med.
När jag blev änka la jag märke till att vi säger och uppfattar orden: ”sorg och saknad” nästan lättvindigt.
Är det detsamma eller är sorg något annat än saknad?
Ja, man sörjer men den där fruktansvärda saknaden är det som sliter en i tusen bitar. Det är skillnaden och hur förklarar man det? Försökte oftast med att säga att det känns som om den ena hälften av mig försvann. Jag är bara den ena halvan, den andra är borta. Det är så svårt att förklara.
Tack och lov finns mina älskade böcker som gör mig glad, som ger mig aha-upplevelser, som låter mig glömma min situation, som låter mig leva ett annat liv för några timmar, som ger mig svar…….
Jag läser boken ”Björnstad” av Fredrik Backman. HÄR hittar ni hans blogg där han också citerar den texten.
Det sägs ibland att sorg är psykisk men att saknad är fysisk.
Den ena är ett sår, den andra är en amputerad kroppsdel.
Ett visset blomblad jämförd med en brusten stam.
Det som växer tillräckligt nära något det älskar har till slut samma rötter
Jag tackar Fredrik Backman för dessa rader!
Nu trillar tårarna men jag känner hur viktigt det var för mig att få ur mig det här.
För att inlägget inte blir för tungt avsluter jag med förra veckans mest positiva händelsen.

solr

Jag chattar med en vän som till sist säger:
”Vad som än händer, jag finns alltid här för dig!”
Tack ”G”, älskar dig!
13 thoughts on “Sorg och saknad

  1. Ibland tänker jag att orden inte riktigt räcker till till det man vill säga, det är svårt att förklara alla starka känslor på ett begripligt sätt, just på grund av att orden inte kan beskriva allt som en känsla är. Jag tycker ändå du gör det fint och visst är det saknaden som är värst när sorgen och förtvivlan ger med sig. Jag tänker också att saknaden innehåller en viss vrede som hänger ihop med alla dessa ”varför” . Ja, böcker och att vistas i naturen är väl det som ger ro i själen för en stund.
    Stor varm kram till dig Kristallina och tack för att du länkade till mitt inlägg som ligger mig varmt om hjärtat av flera olika anledningar.

    Liked by 1 person

    • Känslor är det svåraste som finns. De är dessutom individuella som gör det ännu svårare. Blev glad när jag läste Backman´s ”förklaring”. Bättre går det inte ur min sikt.
      Jag länkar gärna till dig som på sätt och vis har fått mig att skriva det här personliga inlägget som jag annars inte gör.
      Tack så mycket, Lena!

      Liked by 1 person

  2. Nu gråter även jag. Jag hör nog till dem som har tyckt att sorg och saknad hänger ihop, men kanske är jag en långsörjare. Men när du förklarar det så bra så börjar jag tänka annorlunda. Tack, Kristallina för att du ville ta upp det. En vän som finns till för en är det bästa stödet.
    Varm kram, Kristallina.

    Liked by 1 person

    • Tror vi läser och hör det så ofta att man inte reflekterar längre vad det egentligen är. Man läser ofta: XX har lämnat oss i sorg och saknad. Då blir det ett på något vis. Sörjandet har avtagit men den där förbannade saknaden biter sig fast. Och för att den är fysisk (som Backman skriver) gör det så ont. Man saknar jämt, ständigt och överallt.
      Tack för kramen!

      Liked by 1 person

  3. Själv skulle jag nog tolka det som att sorg är en känsla över någon som inte längre finns. Saknad innehåller mer hoppet att man ses igen. Sorgen saknar alltså hopp. Sen har jag missat att Fredrik Backman släppt en ny bok.

    Liked by 1 person

    • Det var bra att du fick veta att Backman släppte en ny bok. Läs!
      Min saknad har inget hopp alls. Det är en amputerad kroppsdel, en bruten stam. Min man är borta och jag kan inte nå honom. Kommer aldrig att se eller känna honom igen.
      Min sorg – ett sår, ett visset blomblad – har avtagit något.
      Men som sagt, vi är alla olika. För mig är Fredrik Backmans beskrivning exakt vad jag känner.
      Tack för att du tog dig tid att kommentera det är!

      Gilla

  4. Det r alltid svårt med både sorg och saknad som jag tycker hör ihop. Oftast behöver man inte mer än att någon finns och bryr sej. Tack för ditt fina inlägg.
    Kram från Anki och Minton.

    Liked by 1 person

Kommentera på svenska, eller på norsk, or in english, oder auf deutsch.

